×

YÜKSELEN'DE ÇOCUK EDEBİYATI NASIL UYGULANIR?

0%
*Bu yazı tahmini 5 dakika 5 saniye okuma süresine sahiptir.

ÇOCUK EDEBİYATI NEDİR?

Çocuğun algı, ilgi, dikkat, duygu, düşünce ve hayal dünyasına uygun; çocuk bakışını ve çocuk gerçekliğini yansıtan; ölçüde dilde ve düşüncede çocuğa göre içeriği yalın biçimde ve içtenlikle gerçekleştiren; çocuğa okuma alışkanlığı kazandırması yanında edebiyat, sanat ve estetik yönden gelişmesine katkı sağlayan, çocuğu duyarlı biçimde yetişkinliğe hazırlayan bir geçiş dönemi edebiyatıdır.

ÇOCUK EDEBİYATININ AMACI VE İŞLEVİ

Çocuklara okuma sevgisi ve okuma alışkanlığı kazandırmak,

Çocuklara yaşam ve insan gerçeğine ilişkin sanatçı duyarlılığı ile kurgulanmış ipuçları sunmak,

Anadilinin kullanım olanaklarını sezdirmek ve onları yazılı kültürle sağlıklı ve sürekli etkileşim kurabilen bireyler kılabilmek,                    

KİTAP DOSTU ÇOCUK

Çocuk Edebiyatı kapsamında Özel Yükselen Anaokulu olarak KİTAP DOSTU ÇOCUK PROJESİ uyguluyoruz. Nasıl mı?

Öğretmenlerle dönem başında yaptığımız ilk kurul toplantısında projemizin daha verimli ve güzel geçmesi için eğitim dönemi boyunca çocuk ve aileler için kitap seçimini hangi ayda hangi öğretmen ve idareci yapacaksa onu belirliyoruz. Amacımız çocukların ve ailelerin kütüphanelerinin zenginleşmesi; farklı yazar, çizer ve yayınevlerini tanımasını sağlamak. O ayki belirlenen kitaba da AYIN KİTABLARI diyoruz.

Ayın kitapları ailelere duyuruluyor ve bir kitabevinden alınması için bilgi veriliyor. Çocukların kitapların temin edildiği yeri de öğrenmeleri ve görmeleri açısından özellikle bir kitabevi olmasını öneriyoruz.

Alınan ayın kitapları hem evde hem de okulda okunuyor. Kitap okumaya başlamadan önce kitabın yazarı, çizeri, yayınevi mutlaka söyleniyor. Kitapları seçim yapan öğretmenimiz ve öğrencileri tarafından herhangi bir sayfasının sanat etkinliği yapılıyor. Her ayın 3. Pazartesi ayın kitapları okula getiriliyor ve yapılan etkinliklerle beraber okunuyor.

Ayrıca her Cuma okul kütüphanesinden bir kitap evlere gönderiliyor. Eve gönderilen kitaplar hafta sonu ebeveynler tarafından çocuklara okunuyor. Pazartesi kitap gününde okula gelirken Cuma günü götürdüğü okul kitabını ve evden kendine ait bir kitabı okula getiriyorlar. Evden gelen kitaplar o hafta boyunca okulda kalıyor ve öğretmenler tarafından çocuklara okunuyor. Büyük yaş grupları evden getirdiği kitapları arkadaşlarına kendileri anlatıyor. Buradaki amacımız çocukların daha önceden dinlediği bir hikâyeyi hatırlaması, resimlerine bakarak anlatabilmesi (görsel materyal okuma), topluluk önünde kendini ifade edebilmesi…

KİTAP DOSTU ÇOCUK PROJESİ kapsamında çocuklarımızı yazar ve çizerlerle de buluşturuyoruz. Yazarın kendisinden imzalı kitabını alıp o kitabın yazımı çizimi hakkında sohbet edip kitabın çıkış öyküsünü dinliyoruz.  Sonrasında yazar ile birlikte kitaba ait bir etkinlik yapıyoruz. Böylece çocuklar okudukları kitapları yazan ve çizen insanlarla tanışıyor ve kafasındaki kitaba bakış açısı daha farklı oluyor.

Unutmayalım ki KİTAP DOSTU ÇOCUK PROJESİNDE bu kitap okuma uğraşımızın bir alt amacı da okuma yazmaya geçiş sürecine katkı sağlamaktır. Kitaplığımızdaki kitaplarla çocuklar arasında kurulan etkileşim çocukların estetik beğenilerini yükseltecek yaşam ve insan gerçekliğine ilişkin bilgileri edinmelerine önemli katkılar sağlayacaktır. Böylece çocuklarımızın araştırma yapma ve okuma isteği artacak, yaratıcılığı ve düş gücü gelişecektir.

 

Özel Yükselen Anaokulu Müdürü

Sevim Deniz

* OECD ülkelerinin üniversite mezunlarının dakika başına okuyabildiği kelime sayısı baz alınmıştır.