×

KÜÇÜK YAŞTA DERS ÇALIŞMA ALIŞKANLIĞI NASIL KAZANDIRILIR?

Çocuğunuza nasıl çalışması değil, neden çalışması gerektiği konusunda bilgi verin, çünkü çalışmak için bir sebebi ve gelecekte kendisinin nereye varacağı ile ilgili bir hedefi olmayan öğrencinin, ders çalışması çok güç olacaktır.

0%
*Bu yazı tahmini 5 dakika 14 saniye okuma süresine sahiptir.

Hepimiz, çocuklarımızın zamanını verimli değerlendirmesini, etkili bir biçimde ders çalışmasını ödev ve sorumluluklarını zamanında yerine getirmesini bekleriz. Ancak, bu konuda çocuklarımızda bu becerileri geliştirebilmek için küçük yaşlardan itibaren onlara kendi başlarına hareket etme fırsatı vermemiz çok önemlidir.

Çocuğunuza nasıl çalışması değil, neden çalışması gerektiği konusunda bilgi verin, çünkü çalışmak için bir sebebi ve gelecekte kendisinin nereye varacağı ile ilgili bir hedefi olmayan öğrencinin, ders çalışması çok güç olacaktır. Öğrenmede iyi sonuç almanın yolu, çok çalışmak değil etkin ve yeterli çalışmaktır.  Öncelikle bir hedef doğrultusunda yola çıkılmalıdır, bu nedenle çocuğunuzla birlikte onun fikirlerini alarak düzenli ders çalışmasını sağlamak için planlı bir çalışma programı oluşturabilirsiniz.

Program hazırlarken öncelikle, o gün gördüğü dersin konu tekrarı ve okuması, ödevlerinin tamamlanması ve bir gün sonra yapılacak olan derse ön hazırlıklı gitmesi, programın içeriğinde olmalıdır. Böylece çocuğunuzun zamanı etkin bir şekilde kullanmasını ve hangi derse nasıl başlayacağı konusunda netlik kazanmasını sağlamış olacaksınız. Hangi derse ne kadar süre ayırması gerektiği konusunda kafa karışıklığının olmaması için; çok uzun saatler çalışmaktansa, günlük olarak düzenli saatlerde çalışmak verimi arttıracaktır. Bir dersin tamamını birden çalışmak yerine, konulara bölerek ilerlemek daha kalıcı bir öğrenme sağlayacaktır. Farklı derslerin arka arkaya çalışılması çocuğunuzun dersten sıkılma olasılığını en aza indirecektir.  Ayrıca programda molalara ve serbest zamana yer verilmesi, çocuğunuzun ne zaman dinlenip ne zaman çalışacağına karar vermesi karışıklığını da ortadan kaldıracaktır. Bu düzenli çalışma sayesinde güven ve motivasyon da beraberinde gelecektir. Uzmanların önerdiği çalışma saatleri 40 dakika ders ve 10 dakika dinlenme bir çalışma programı için uygundur. Ara verildiğinde 10 dakika dinlenmede çocuğunuzun nelerle ilgilenmesi, nelerden uzak durması gerektiği de belirlenmelidir. Örneğin aralarda çocukların TV izlemeleri veya bilgisayar oyunu oynamaları dikkatlerini dağıttığı için uygun değildir.

ÇOCUĞUMUN ÇALIŞMA ORTAMI NASIL OLMALIDIR?

Çocukların çalışma yeri ve zamanının belli olması ders çalışmalarını daha verimli kılacaktır. Örneğin, çalışma yerlerinin sıklıkla değiştirilmesi dikkatleri dış etkenler nedeniyle dağılmasına yol açabilir.  Evinizde uygun bir çalışma ortamı, masa ve sandalye olmasına özen gösteriniz. 

Evde çalışma ortamına yönelik yapılabilecek düzenlemeler;

  • Çalışma odasının ısısı ne sıcak ne soğuk olmalı,
  • Oda düzenli aralıklarla havalandırılmalı,
  • Ders çalışma ortamında dikkat dağıtıcı resimler veya afişler olmamalı,
  • Çalışma masası öğrencinin boyuna göre ayarlanmalı ve ders çalışma dışında kullanılmamalı,
  • Ders çalışırken müzik, TV gibi dikkat dağıtıcı uyarıcılar kullanılmamalı,
  • Çalışmaya başlamadan önce tüm ders araç-gereçleri hazır bulunmalı.

Çocuğunuzun ödevini yapması için veya ders çalışması için sürekli yönlendirmekten ve ödevlerini birlikte yapmaktansa, ders çalışmanın veya ödev yapmanın öğrencinin sorumluluklarından biri olduğunu ona hissettirin.

Ebeveyn olarak çocuklarınızın bu sorumluluğu edinmeleri için rehberlik edebilirsiniz. Ödev ve ders çalışma sorumluluğu çocuğunuzun şimdiki gelişim dönemine uygun olan, edinmesi gereken en temel sorumluluklarındandır. Bu temel sorumluluğu edinerek büyümesi onun diğer sorumluluklarını da yerine getirmesini kolaylaştıracak ve bunu gördükçe sorumluluk sahibi bir birey olarak yetişecektir.

 

Yükselen Koleji İlkokul Rehber Öğretmeni

Seçil Tekin

* OECD ülkelerinin üniversite mezunlarının dakika başına okuyabildiği kelime sayısı baz alınmıştır.